Canarische Eilanden

Februari catamaran zeilen Canaries

Catamaran zeilen Canaries

Dinsdagmorgen 3 februari staan we rond 11 uur lokale tijd op de Nautitech 44 ‘Twins’ van Han en Ingrid van Sail4fun Catamaran Zeilvakanties.
We vertrekken dezelfde middag uit de haven van Los Abrigos en zeilen naar San Sebastián op La Gomera. De eerste groep grienden dient zich aan en we fotograferen erop los. Onderweg slapen we allemaal een uurtje bij en na een heerlijke maaltijd duiken we er vroeg in.

Catamaran zeilen aan de wind

De volgende morgen op tijd weg om 09.00 uur en direct aan de wind kruisen om tussen La Gomera en Tenerife uit te komen richting La Palma. Suzan pakt het stuur en laat de komende uren niet meer los, het zonnetje komt door en we zeilen na een paar slagen in een rechte lijn noord west naar Santa Cruz. De wind varieert van vijftien tot vijfentwintig knopen en we hoeven maar een uurtje te motoren halverwege de middag.
Een kipnasi met witte rijst vult ’s avonds de magen en de wijn smaakt prima. Aan boord hebben we Michiel en zoon Maarten, Han en Ingrid, Reinier en Louis en Suzan en Hans, een volle boot en erg gezellig.

Santa Cruz de La Palma

Donderdagmorgen na het ontbijt is het plaatsje Santa Cruz de la Palma doel van de wandeling. Het Plaza de España is het allemaal waard. Een leuk,winkelstraatje en een cruiseboot die een lading toeristen uitspuugt.

Parasailor

Om 11 uur vertrek en al snel kan de Parasailor op. We zeilen met 10 knopen wind en 3,5 knoop snelheid zuid om la Palma heen naar Tazacorte. Tot de zuidpunt van La Palma, dan draaien we eromheen en valt de Parasailor in. We halen het zeil binnen en gaan verder op de motor naar de haven.

Dolfijnen onderweg

Wat een geluk, onderweg zwemmen er veel dolfijnen en we genieten van de capriolen rondom de boot en verder weg. Daar worden we altijd weer blij van.

Tazacorte en zwart zand

In Tazacorte is er tijd om het plaatsje te verkennen. Hier valt op dat het strand uit zwart zand bestaat wat een ietwat lugubere sfeer geeft, ook omdat het bewolkt is.
Na een crew borrel op de Twins gaan we met zijn achten uit eten op de boulevard van Tazacorte. Heerlijke aioli groene en rode smurrie bij het brood, rode en witte wijn literkaraffen op tafel en als voorgerecht Tapas variados, twee porties voor ons achten is ruim voldoende. Alhoewel de ober er liever drie had gebracht. Dan doen we ons tegoed aan vier pescada variados een rode alfoncetti (roodbaars?). En sirloin in pepersaus. Wat een heerlijke maaltijd.

Gesprekstof

Het onderwerp dat deze dagen regelmatig terugkomt is trouwen. De trend lijkt te zijn dat er steeds meer geld aan wordt uitgegeven met pre-diners en kennismakingen van gasten onderling vooraf aan de grote dag. We zijn het wel met elkaar eens dat je het geld beter aan een grote reis, een investering in een huis o.i.d. kunt steken. Deze trend lijkt ons wat teveel van het goede, maar misschien heeft onze leeftijd daar mee te maken?

Tazacorte naar La Gomera

Na een afzakkertje naar bed en de volgende morgen op de motor terug langs de zuidkant van La Palma, richting La Gomera Valle gran Rey. Vrijdagmorgen op tijd op want we hebben een lange dag voor de boeg. Na anderhalf uur op de motor naar de punt kunnen de zeilen op. Aan de wind met een rif in het grootzeil en het voorzeil op richting la Gomera. De wind ruimt iets waardoor we in één lange slag naar Valle Gran Rey kunnen zeilen. Regelmatig halen we de 8 knopen en we komen al rond vier uur aan. We leggen aan langs de kade en gaan een wandelingetje maken. Een leuk dorp met veel hippies die zijn blijven hangen. Maar ook jonge hippie gezinnen.
‘S avonds eten we biefstuk met salade.

La Gomera op zoek naar het oerbos

Zaterdagmorgen staan de spiksplinternieuwe Seat Ibiza’s klaar en we rijden La Gomera rond. Het oerbos is nat, mistig en donker. We krijgen een goede indruk van dit prachtige eiland wat nog niet zo heel druk bevolkt wordt door toeristen. We eten varkenshaas met rijst en oesterzwammen saus op een bedje van salade. Weer een prima maaltijd klaargemaakt door onze fantastische kok Ingrid.

La Gomera naar Tenerife Zuid

Zondagmorgen voor negenen de trossen los, onderweg ontbijten en de zeilen op. Het blijkt de minste dag van de week te zijn, tegenwind, nattigheid en koud. Een deel van de crew trekt zich ’s middags terug in de hut vanwege de kou. Het laatste stuk op de motor omdat onder de kust van Tenerife de wind wegvalt. Rond zes uur zijn we terug in de marina van San Miguel.

Drie eilanden in een week

Het rondje dat we zeilden is van Tenerife, San Miguel naar San Sebastián de la Gomera, dan naar Santa Cruz de La Palma en zuid om het eiland heen naar Tazacorte aan de rand van Europa. Van La Palma naar de westkant van La Gomera Valle Gran Rey, een dag rondrijden en weer retour naar San Miguel, waar ook een dag rondrijden volgt, om de El Teide vulkaan heen. Prachtig en ruig landschap en bergweggetjes over de flanken van de kust. Morgenochtend weer terug naar huis met het vliegtuig.